Under tio års tid har Livsmedelsverket avrått ammande mammor från att dricka vin. Men enligt Aktuellt vill Livsmedelsverket enligt ett nytt förslag ändra kostråden och tillåta ammande kvinnor att dricka ett till två glas vin vid ett till två tillfällen per vecka – sammanlagt som mest fyra glas vin i veckan.
Forskare kan inte visa på några negativa effekter – men inte heller på någon positiv påverkan.
– Man kan inte säga att det är fritt fram att dricka när man ammar, säger Olle Hernell, professor och överläkare vid Barnkliniken i Umeå.

Amerikanska studier visar att det finns effekter då mamman ammat efter att ha druckit ett till två glas vin – men dessa effekter är övergående.
– Barnet sover sämre. Men om mamman inte dricker mer än ett till två glas vin så tar barnet igen den förlorade aktiva sömnen inom 24 timmar, säger Olle Hernell.

Caroline Munthe, mamma till 10 månader gamla sonen Nils, välkomnar de nya kostråden.
– Det handlar ju inte om att dricka en hel flaska vin utan om att kunna unna sig ett glas någon gång ibland, säger hon.
– En del mammor kände sig nog skuldbelagda om de ville unna sig ett glas vin tidigare.
Livsmedelsverkets nya kostråd gäller inte gravida kvinnor.
– En mamma som dricker under graviditeten riskerar att utsätta barnet för fosterskador och där finns ingen anledning att ändra på kostråden, säger Olle Hernell.