Ät folsyra – få bättre spermier
Kvinnor som försöker bli gravida rekommenderas ofta att äta folsyra. Nu visar en amerikansk studie att för lite folsyra även kan påverka mannens spermiekvalitet, skriver Health Day News.
Låga halter B-vitaminet folsyra hos män innebär en ökad risk att producera spermier med för få eller för många kromosomer, enligt forskare på University of California, Berkeley. De menar att dessa avvikelser kan leda till fosterdefekter och missfall, skriver Health Day News.
Vanligtvis innehåller mänsklig sperma 23 par kromosomer.
– I spermierna finns normalt sett en av varje, men ibland finns två och ibland finns där ingen alls av en viss kromosom, sa Brenda Eskenazi, professor i foster- och barnhälsa och chef på Center for Children's Environmental Health at Berkeley's School of Public Health till Health Day News.
Undersökningen utfördes på sperma från 89 friska män. De frågade också männen kring deras dagliga intag av zink, folsyra, vitamin C, vitamin E och betakaroten. Hon och kollegorna i forskningsgruppen kunde se ett samband mellan intaget av folater och antalet spermier med kromosomfel. Männen som fick i sig mest folater var också de som hade lägst antal avvikande spermier. De som konsumerade hela 722 - 1.150 microgram om dagen visade sig nämligen ha mellan 20 och 30 procent färre fall av kromosomavvikande sperma, i förhållande till de som åt lite folater.
Bland andra Livsmedelsverket och Vårdguiden rekommenderar kvinnor som vill eller kan komma att bli gravida att äta folsyra.
– Baserat på våra resultat kanske också män bör tänka på vad de äter när de överväger att bli pappor, sa Brenda Eskenazi.
Fotnot: folsyra och folater finns det mycket av i mörkgröna bladväxter, kål, bönor, kikärter, linser, frukt och bär.


