En grupp forskare vid brittiska Bristol and Warwick-universiteten har studerat alla fall av plötslig spädbarndöd hos barn upp till två år i sydvästra England, under perioden januari 2003 till december 2006. Totalt ingick 80 barn i studien, som visar att det är farligt att sova tillsammans med sitt barn om man är påverkad av alkohol eller av droger.

I mer än hälften av fallen, 54 procent, avled barnen under tiden som föräldern och barnet sov tillsammans. Och nära en tredjedel av dödsfallen skedde då den vuxne druckit alkohol eller tagit droger innan de somnat med barnet intill sig.

Det var också större risk att barnen drabbades av plötslig spädbarnsdöd om föräldern och barnet sov tillsammans på en soffa än om de sov i en säng.

Att föräldern befann sig i ett påverkat tillstånd kan, enligt forskarna, ge en förklaring till varför risken ökar, eftersom föräldern då har svårare att vakna.

Huvudförfattaren av rapporten, Peter Fleming, är professor inom barns hälsa och fysiologiska utveckling, vid Bristol University.
– Vi har kunnat titta på orsakerna som gör det farligt för barnet att sova i en soffa eller i en säng tillsammans med sin förälder. Folk förstår konsekvenserna av att dricka och köra bil och de flesta följer de råden. Så vi vill att föräldrar som druckit eller tagit några droger avstår från att samsova med sitt barn, sa han till The Independent.

Professor Fleming sa också att många föräldrar går upp mitt i natten för att mata sitt barn på en soffa eller i en fåtölj – i tron att det är en säkrare plats än i sängen. Men studien visar alltså på motsatsen.
– Det är väldigt viktigt att föräldrar inte somnar tillsammans med barnet i soffan, eftersom det är väldigt, väldigt farligt, sa Fleming.

– Det är 25 gånger mer riskabelt än att ha barnet i sängen med dig. Efter att föräldern har matat barnet är det väldigt viktigt att de lägger tillbaka barnet i dess säng.

Läs mer om undersökningsresultaten på British Medical Journal.com!

 

Källa: Brittiska The Independent

 

LÄS OCKSÅ:

Viforaldrar.se: Fyra råd som minskar risken för plötslig spädbarnsdöd