I djurriket är det vanligt att miljöfaktorer som tillgång på mat och temperatur påverkar vilket kön avkomman får. Hos människor har det hittills saknats bevis för att barnets kön kan påverkas av omgivningen. Enstaka studier har pekat på att tidpunkten för befruktning och ägglossning skulle kunna spela in. Men slutsatserna har inte kunnat bekräftas av senare forskning.

Nu kan gammal folktro få upprättelse. Även hos människan verkar miljön ha ett finger med i spelet om barnet blir en pojke eller en flicka.

En forskargrupp i Storbritannien, under ledning av läkaren Fiona Mathews, har undersökt 740 kvinnor som blev gravida med sitt första barn. Uppgifter om kvinnornas matvanor, samlevnad och livstil samlades in. Mammorna delades därefter upp i tre grupper efter hur mycket mat de åt vid graviditetens början.

Resultaten visar att i gruppen som åt mest energirik mat fick 56 procent av mammorna en pojke. I gruppen som åt minst energirik mat var motsvarande siffra endast 45 procent.

- Det verkar som om det totala intaget av mat under tiden för befruktning kan spela en roll för vilket kön barnet får, om man äter varierat och speciellt om man äter en rejäl frukost, säger Fiona Mathews vid universitetet i Exeter.

Hon har också genom noggranna kostenkäter kunnat analysera om enstaka ingredienser kan ha en roll i vilket kön barnet får.

- Det ligger nog lite i den gamla folktron trots allt. Till exempel har vi ett visst stöd för att salt mat och bananer ger ökad chans för en pojke, säger Fiona Mathews.

Men skrönorna om vad man ska äta för att få en flicka får förbli just skrönor.

- Att man ska äta mycket mejeriprodukter stämmer inte alls med våra siffror, vi ser snarare det motsatta, att mammor med lägre kalciumintag födde fler flickor.

När forskargruppen jämförde mammornas matvanor och antalet födda pojkar fanns bara ett tydligt samband. Mammor som åt frukostflingor en eller flera gånger om dagen hade 59 procents chans att få en pojke, medan den mor som bara åt en skål flingor i veckan hade endast 42 procents chans att få en pojke. Normalt sägar man att en kvinna har 51 procents chans att få en pojke, då det över lag föds några fler pojkar än flickor.

Orsaken bakom de statistiska sambanden är oklara och forskargruppen poängterar att man inte kan dra några säkra slutsatser förränn fler studier undersökt effekten. Forskarna tror dock att det kan röra sig om en klassisk mekanism som är känd i djurriket. Bättre tillgång på mat ger fler pojkar, och i snålare tider föds fler flickor.

Detta tror man beror på att pojkar är en större investering och en större risk. Pojkfoster är mer känsliga under graviditeten och kräver mer energi av mamman. Flickfoster däremot är motståndskraftigare under graviditeten och är ett säkrare kort för att föra generna vidare.

- Detta kan vara goda nyheter för dem som vill planera sin familj med naturliga metoder, säger Fiona Mathews.

Till dem som vill ha pojkar eller flickor ger hon följande råd:

- För pojkar se till att äta mat med hög energi, protein och kolhydrater och se till att du äter frukost. För flickor kanske man kan skära ned lite på saltintaget, föreslår hon.

Studien publiceras på onsdagen i den engelska vetenskapliga tidsskriften Proceedings of the Royal Society: Biological Sciences.